tisdag 29 april 2008

The Mills Brothers


Eftersom jag inte har något tema just nu, så hoppar jag lite som det faller sig ett tag. Nästa anhalt är USA och tiden är för ganska länge sedan. När det gäller amerikansk musik är jag nog av den åsikten att den bästa gjordes förr i tiden. Det här vokalnumret med The Mills Brothers är ett av mina favoritstycken. Förutom de osannolika instrumenthärmande rösterna och tajta stämmorna är dansen fascinerande. Visst känner man igen hip-hopens estetik i rörelserna och attityden hos den akrobatiske dansören.
När kan filmsnutten den vara gjord? Ingen upplysning finns hos youtube men jag skulle gissa på sent 30-tal. Låten komponerades av Duke Ellington och Juan Tizol 1937 och några år senare hade The Mills Brothers den i sin repertoar. Det är naturligtvis ett genialiskt stycke som ger en österländsk feeling med ett amerikanskt beat.

Inga kommentarer: