måndag 28 april 2008

Cat Empire från Australien


Helt plötsligt hoppar jag utan större besvär till andra sidan jordklotet. Cat Empire kom med en ny skiva i slutet av förra året. Var det någon som såg någon recension i svenska tidningar? Tänkte väl det. Jag har skrivit om dem förut i samband med deras turné i Skandinavien, som jag tyvärr missade. Den nya skivan var väl kanske inte så direkt som de föregående. Men, den växer för varje lyssning! Det är en rätt cool australisk stämning som förmedlas med sedvanlig finess. Lite baktakt, lite blås, mycket melodi och ett bra driv. Sommarstämmning och party. Jag drömmer mig tillbaka till Woodford festivalen utanför Brisbane 2004. En kall XXXX i den bedövande eucalyptusdoftande natten och Cat Empire på scenen. Det kan inte bli mycket bättre. So many nights från senaste plattan.

Inga kommentarer: