onsdag 9 januari 2008

Joddlingsmästaren


För något år sedan hittade jag en skiva med joddling för en femma på stadsmissionen. Den skulle komma bra till pass när det gällde att få upp sega tonåringar ur sängarna framåt förmiddagen tänkte jag. Rejält pådrag på stereon och öppna dörrar fick upp den mindre skock datanördar som jag tidvis härbergerade. Bieffekten blev att jag kom att älska joddling i alla dess former. Allt fler joddlingsskivor letade sig till mitt hem och jag finkammade nätet efter joddling.

Denna första skiva jag hittade hade en bastant man med lederhosen och gitarr på omslaget. Jag hade haft tur för det var Der Königsjodler Franzl Lang, bayersk mästerjoddlare.

Den numera pensionerade Franzl Lang har fullständig kontroll på rösten och gnistrar i sina solon. Musiken är traditionell alpmusik, som kan vara svårsmält till att börja med men man vänjer sig. Numera finns joddling en mängd olika musikstilar från disco till frijazz men ingen joddlar bättre än Franzl!

Inga kommentarer: