söndag 6 januari 2008

Joddling


Jag när en oförbätterlig svaghet för joddling. Detta ofta förlöjligade sångsätt som har en så uppiggande och positiv inverkan på sin omgivning. Även när sångerna handlar om allvarliga ämnen är det svårt att inte le när joddlingen kommer igång. Jimmie Rodger kan exempelvis sjunga om tuberkelos och död och ändå inte låta(alltför) bitter.

Men! Jo, det skall medges, vissa personer har utvecklat en allergi mot joddling som gör dem oemottagliga för sångsättets alla olika uttryck. För det finns många sätt att joddla på. Förutom den alpina joddlingen från centraleuropa finns även countryjoddlingen i USA, joddling i Latinamerika, på Hawai, i Indien och Afrika samt andra ställen runt omkring på jorden.
Mycket kan ha spritt sig från Alperna men en del har nog uppstått av sig själv som ofta sker när människor försöker meddela sig över stora avstånd, kallar på djuren eller bara leker med rösten. Personligen har jag prövat men aldrig lyckats få fram något annat än ett brandbilsliknande ylande. Jag får nöja mig med att vara entusiastisk lyssnare.
Jag tänkte försöka visa upp många olika typer av joddling på den här bloggen, utportionerat i omgångar, men jag börjar med klassisk alpin joddling framförd av en ny ung grupp. Oesch's Die Dritten från Schweiz där Melanie, en fantastisk joddlerska, ger sig på Ku-Ku Jodel

2 kommentarer:

Pernilla the Meefkids sa...

Håller med dig! Joddilng är otroligt! Morfar har en gammal skiva med någon tysk grupp som joddlar. Kan bara inte komma ihåg vad de heter...
// Agnes

vodkabeat sa...

Ja visst är det sanslöst! Och det finns mer sätt att joddla på än man skulle kunna tro. Jag rekommenderar samlingen "A Rough Guide to Yodel"med många märkliga låtar