lördag 29 mars 2008

Richard Thompson till Urkult!


Fast vad som mina ögon att spärras upp på allvar när jag läste Urkults artistlista var att Richard Thompson skulle spela. RICHARD THOMPSON!! I Sverige! I Norrland! Jösses! Gitarristerna gitarrist. Ständigt på listan över de tio mest inflytelserika rockgitarristerna. Englands mest underskattade artist enligt Nick Hornby i High Fidelity. Tydligen utan band denna gång men även solo är Richard Thompson en upplevelse. Han brukar ytterst sällan dyka upp i Skandinavien. Jag har haft turen och sett honom en gång för ganska länge sedan. Då helt ensam med sin gitarr, på helt fel ställe. Som pausunderhållning på ett diskotek där de flesta bara ville supa och ragga medan en mindre grupp devota dyrkare bad majoriteten hålla käften och lyssna. Inget perfekt läge alltså. Men ändå en minnesvärd konsert. Senare under samma turné någonstans i Norrland blev Thompson under knivhot befalld att spela något ordentligt. Han löste dilemmat genom att dra igång med en Elvislåt.Undrar om den upplevelsen kan ha bidragit till hans sparsamma Sverigebesök? Om Richard Thompson kan man skriva hur mycket som helt, kolla gärna in hans hemsida. Jag har varit ett fan av hans musik i många år och undrar om det inte blir att åka till Urkult i alla fall nu. Här kommer en sololåt från 1992 bara för att visa vad man kan vänta sig. Tuning of the Tide


Helst hade jag velat se honom med sitt band men det får bli en annan gång. Jag har hittat en rockigare låt som The Simpsons tecknare animerat. Självklart ingår ett av hans oefterhärmliga gitarrsolon. I Feel So Good

4 kommentarer:

Annika sa...

Urkult börjar låta som en allt bättre idé till sommaren, men har inte helt bestämt mig än...

vodkabeat sa...

Jo, visst verkar det! Fast det är långt dit. Men trevligt.
Richard Thompson i kvällssolen ovanför Ångermanälven vore inte dumt...

Stiggy sa...

Självklart ska du åka till Urkult!
Såsom Sveriges no.1 Thompson-fan är
jag helt euforisk över årets festival!
Cheers,
S

vodkabeat sa...

Jag är numera lycklig innehavare av urkultbiljetter och hoppas nu bara få min SMW i skick och fason för en hundramilafärd. Det kommer att bli en höjdarfestival.