onsdag 26 mars 2008

Mera Urkult: Watcha Clan


När jag slår upp den lokala morgondraken ser jag en recension av det franska bandet Watcha Clan. I går när jag såg artistlistan från Urkultfestivalen betämde jag mig för att skriva lite om några artister och dagens ämne var faktiskt Watcha Clan. I tidningen får skivan medelmåttig kritik men det är främst produktionen och inte musiken recensenten vänder sig emot. Själv har jag inte hört särskilt mycket av dem men jag får ändå känslan av att det kan vara ett riktigt bra liveband under rätt förhållanden.

De ingår i den där svängiga sydeuropeiska musikscenen med arabiska och latinamerikanska influenser. Sångerskan Sista K kan blanda en sisådär fyra-fem språk i ett baktaktsgung med nutida ljudbild. Gillar man Manu Chao så tror jag det här är band att satsa på. I den norrländska natten skulle det kunna vara magiskt. Vi lyssnar på en liveinspelning av titellåten från nya skivan Diaspora Hi-Fi.

Inga kommentarer: