torsdag 20 mars 2008

Sex, Accordéon et Alcool


På systerbloggen vodkabeat har hip-hop varit tema för ett par inlägg och även här blir det en hip-hop låt. Men vi fortsätter med det franska språket.
Av någon anledning befann jag mig i Australien 2004 och skulle spela på Woodfordfestivalen utanför Brisbane. Alllting var ganska rörigt, arbetstillståndet var ogiltigt, flera bandmedlemmar fick feber, solsting, eller nervsammanbrott och spelningarna var väl inte optimala om man säger så. Jag irrade runt lite håglöst på festivalområdet och hittade ett tält fullt av människor och ett djävla tryck. Det franska hip-hop bandet Java stod på scenen och levererade en enorm show.

De var fransmän ut i fingerspetsarna och körde en slags musette-rap med tillhörande skådespel och eggade upp publiken till max. Fruktansvärt svängigt och en ruggig stämning. När jag kommit hem så fick jag leta ganska länge på nätet innan jag hittade bandet och deras låtar. Fransk musik är ett sorgligt undanskymt kapitel i på internet. Men, i alla fall, en av de mer minnesvärda låtarna från konserten hade en av 2000-talets coolaste låttitlar. Sex, Accordeon et Alcool! Vad mer kan man begära. En mig närstående kvinna, som fått höra låten mer än en gång, menar att jag gör mitt bästa för att personifiera låttiteln. Det tycker jag är lite orättvist. Så mycket dragspel spelar jag faktiskt inte... Någon riktig video med rörliga bilder finns inte men här är skivversionen med text i alla fall.

Den här skakiga videon med det skräniga ljudet ger en god uppfattning om hur en Java spelning kan vara. Tjoho!

Inga kommentarer: