tisdag 10 juni 2008

Den definitiva partylåten?


För att bryta stiltjen och fira sommarlovets ankomst - förväntningarnas och besvikelsernas tid - kör vi igång med en av de förnämsta partylåtar jag vet. När hörde jag den för första gången? Ja, det måste ha varit för tio år sedan.... eller kanske mer....? En fräck samba-reggae rytm, tagen från Bahias i Brasilien, blandas med argentinsk rock. En kokande gryta av rytmer och en favorit på dansgolvet som jag brukar ta till när trycket behöver höjas. Och vilken video sen! Mycket bättre blir det sällan.

När jag lyssnar på den tycker jag att samba-reggae är världens häftigaste rytm. Jag har en viss, men ytlig kunskap om rytmen för en gång i tiden ledde jag faktiskt en sambaorkester, med mycket samba-reggae på programmet och spelningar i både Danmark och Tyskland. Särskilt bra var vi inte, men ibland fick vi igång publiken på ett sanslöst sätt. Varför jag ledde orkestern vet jag inte. Kanske för att ingen annan ville. Borde kanske börja med samba igen? Tills dess. El Matador med Los Fabulosos Cadillacs. Ingen begravningsstämning trots likfärden.

Inga kommentarer: