måndag 12 maj 2008

Goda, dåliga och fula?


Jag vet att ukulele brukar förknippas personer i lustiga hattar som flåshurtigt kväker fram några åldriga slagdängor med fånig uppsyn. Men, det behöver inte vara så. Det kan vara bra på riktigt som The Ukulele Orchestra of Great Britain som jag haft med tidigare med den mäktiga versionen av Life on Mars.
När vi nu är inne på det lilla retsamma instrumentet igen måste jag visa ytterligare en video med det förnämliga bandet. Jag har redan nämnt att de kommer till Sverige i höst men det tål att upprepas. Missa inte det. Denna gång tar de sig an en Ennio Morricone låt: The God, The Bad and the Ugly. En inspirerad version med många ljudillustrationer. Jag ser nästan Clint Eastwood och Lee van Cleef framför mig och... ja, vad hette den tredje. Längesedan jag såg filmen...måste slå upp det. Eli Wallach var det, en för mig okänd förmåga. Sergio Leone har i alla fall regisserat denna klassiska spagettivästern och Morricone har gjort musiken.

Inga kommentarer: