torsdag 28 februari 2008

Ali Farka Touré


Som vanligt blev jag knäckt när jag såg Papa Dee's program från Mali förut. Varför åkte jag inte till ökenfestivalen i januari? Varför går jag här och fryser i stället för att var på något varmare ställe? Jag har haft med en del musik från Mali på bloggen för inte så länge sedan, men hoppar tillbaka bara för att lyssna på den mästerlige Ali Farka Toure som tyvärr dog i fjol. Jag har ändå haft förmånen att få se honom live för..... det måste ha varit femton år sedan. Men en upplevelse som hänger kvar tydligt i mitt minne. När han fyllde femtio drog han sig tillbaka från turnélivet och ägnade sig år jordbruk och familjen(som var förbluffande stor). Han blev vald till borgmästare i sin hemstad Niafunké och de som ville spela in honom eller spela med honom fick ta sin utrustning och åka dit. Vilket till exempel Ry Cooder gjorde. Om Ali Farka Toure kan berättas mycket och nätet är fullt av historier om honom, det var en man med åsikter om både det ena och det andra. Men nu nöjer jag mig med att lyssna på hans musik. Först en stillsam låt från sädesmagasinet i Niafunke´där han spelat in flera skivor. En duett med Baobacar Traoré.

Men jag kan inte låta bli att även ta ett rockigare uppträdande. Tillsammans med påfallande många medmusikanter uppträder han på Ökenfestivalen 2003. En dubbel CD från denna festival finns faktiskt tillgänglig även i Sverige.

Inga kommentarer: