söndag 10 augusti 2014

Cat Empire i Köpenhamn

Popvärldens snyggaste logga?

Ett av de första inläggen (2007) på den här bloggen handlade om det Australiska bandet Cat Empire och varför de är så totalt okända i Sverige. I princip ingen jag känner har hört talas om dem trots att de funnits sedan sekelskiftet och turnerat en hel del i resten av världen.

 När bandet i år annonserade att de skulle spela i Köpenhamn i Augusti införskaffades biljetter i god tid. Det var en tropisk varm kväll på Pumpehuset. En fullspikad lokal (utan märkbar ventilation) och en ymnigt transpirerande publik verkligen levde sig med i musiken. Och bandet gjorde ingen besviken. De levererade den ena dansanta slagdängan efter den andra där allsången dånade under refrängerna. 

Maken till svettig spelning har jag aldrig varit med om. När publiken vacklade ned för trappan efter två inropningar såg de - som inte hade bar överkropp - ut som de deltagit i en "wet T-shirt contest".

En lite voodoo/steampunkish video från skivan Steal The Light


Ett grundsväng med västindisk touch gör det extremt svårt att stå still. Att bandet har två sångare med olika röster ger en varierat sound. Självfallet kan även sångarna spela (trumpet och slagverk) när de inte håller i mikrofonen. En übertajt blåsektion ökar trycket och en turntablekille fullbordar ljudbilden.

När folk frågar om vilken stil de spelar i har jag svårt att ge något ordentligt svar. Jag brukar svamla lite vagt om somrig partymusik, en grillkväll på stranden i Australien eller något sådant. Musik att bli glad utav när höststormarna närmar sig.  I Sverige är det väl kanske främst personer som tillbringat en tid i Australien som känner till dem men de är helt klart värda en större publik.

Själv upptäckte jag dem när vi spelade på samma festival ( Woodford Folk Festival) för tio år sedan, ett faktum som jag fortfarande är lite mallig över.

Jag hittade en konsert från Belgien i fjol som kanske ger en bild av hur bandet låter live.



Inga kommentarer: