måndag 23 juli 2012

Mystiska dragspel 1

 

 Tillbaka från en cykeltur tvärs över Sverige kommer jag att tänka på dragspelsmusik. På något sätt förknippar jag den med röda stugor, björkdungar och myggiga danskvällar. Fast hur många spelar dragspel idag? Inte särskilt många jämfört med guldåldern för en 50-60 år sedan skulle jag tro.

Sedan säger ordet dragspel egentligen inte mer än ordet stränginstrument. Liksom det finns gitarr, banjo, mandolin, ukulele, luta och ett otal andra typer finns det en uppsjö instrument med bälgar och tangenter. Varje land tycks ha sin egen version av bälgspel. Likaså säger ordet dragspelsmusik ingenting om alla de former av musik som kan framföras på instrumentet. Jag har redan tidigare varit inne på ämnet men tänkte under denna rubrik gå igenom lite olika varianter av dragspel och dragspelare. Från traditionellt till kommersiellt och experimentellt.

Först ut är en kvinna från USA som spelar på en ovanligt stor concertina, en typ av dragspel som mest förknippas med brittisk musik. Jag skall inte ens försöka att förklara knappsystemet......Lägg märke till den långa bälgen och hur hon hjälper till med knäna.
                          

Inga kommentarer: