tisdag 17 mars 2009

Trasig telefon tango


Det är fascinerande att leta videos inom helt nya områden. Andra namn, andra klanger och annan estetik. Det finns massor av nya tangoorkestrar med spännande uttryck som vi knappast hör talas om i Sverige. Jag har inbillat mig att jag haft ett hyfsat hum om musik, men när jag bara rör mig lite bortanför det mest kända, så inser jag hur fåkunnig jag är.

Orquesta tipica Fernadez Fierro är ett tolvmannaband som bildades 2001 och fortfarande har ett rått punkigt uttryck fast de samtidigt har respekt för traditionen. Ingen electrotango utan ett tungt ackustisk sound som byggs upp av de fyra frontande dragspelarna och stöds av en massiv stråksektion. Denna tangoorkester kommer dessutom snart till Sverige. Även här är det Södra Teatern som står bakom arrangemanget.

Inga kommentarer: