torsdag 19 februari 2009

Beirut i Mexico


Ett av mina favoritband är Beirut från USA. Eller rättare sagt, ledaren Zach Condon är från USA men bandet har aldrig låtit särskit amerikanskt utan de har hämtat influenser från bland annat Östeuropa och Frankrike. Eftersom jag själv spelar i ett band som inspirerats av Beirut och kan väl knappast räknas som neutral. Jag är svårt förtjust i det sättet att skapa musik.

På sin nya skiva March of the Zapotec har Zach Condon vänt sig västerut igen men inte till USA utan ett snäpp söderut, till Mexico. Det vill säga på halva skivan. Den andra halvan är ett elektroniskt popexpriment som jag mest tar som ett uttryck för Herr Condons oförutsägbarhet. I vilket fall som helst. Tillsammans med en mexicansk blåsorkester låter Beirut alldeles bedårande. Jag har redan tidigare deklarerat min kärlek till sådana bandas och jag blir bara stärkt i min åsikt. Det här är La Llorona. Härligt bruten tretakt.

Inga kommentarer: