tisdag 8 juli 2008

Psykedeliska munkar


Ibland halkar jag in på helt andra spår. Av någon anledning lade jag in en samling gammal obskyr psykedelica från 60- och 70-tal i min ipod och fastnade. I flera dagar har jag hört den en märkliga låten efter den andra av för mig helt okända band. En exprimetlusta och ett uttryck som knappast haft sin motsvarighet sedan dess.

Ett av banden,The Monks kommer jag ihåg från en gammal dokumentär, men mest för deras frisyrer. Jag hade glömt hur nyskapande och fräsch musiken lät. Jag vet inte hur många som känner till dessa amerikanska soldater, som framför allt var verksamma i dåvarande Västtyskland och som istället för hårsvall hade rakat en tonsur. Trots sitt spektakulära yttre var de tämligen okända redan på sin tid. Idag anses de som kultband som flera moderna band nämner som inspirationskälla. Det flitiga användandet av tamburiner fick många efterföljare men att var långt före sin tid innebär inte automatiskt ära och berömmelse. Först The Monk Chant.

Oh, How To Do Now från 1966 har en tidlös karaktär. Bra sång och tung drivande rytm.

Inga kommentarer: