lördag 23 september 2017

Wolf People på Truckstop


Jag blev överraskad när jag såg att Wolf People skulle spela på Truckstop Alaska i Göteborg. Nyss hemkommen från en månad i fjällen blev det att kasta sig in den alternativa musikscenen igen. Först ut för kvällen var Kingnomad från Skellefteå, som jag faktiskt såg vid en mycket liten musikfestival i Östra Stärkesmark i Västerbotten förra året. De kändes mognare och tajtare denna gång, kul att se.


De flesta verkade dock vänta på Wolf People även om de spelade som nummer två. De är ett högeffektivt band med starka låtar och teknisk färdighet som går utöver det mesta. Eftersom jag stod helt nära scenen kunde jag inte undgå att lägga märke till gitarristens fascinerande fotarbete vid pedalerna. Denna närhet något av det bästa med att vara på mindre ställen, något som helt försvinner vid arenakonserter. Synd att sången, som är en av de starka sidorna försvann i ljudbilden. Men som helhet ett imponerande framförande.



Sista band ut var The Discussion men då hade jag tappat fokus något, kanske var det den sena timmen eller den billiga ölen eller en kombination av båda. Förmodligen ganska bra men jag lyssnade inte tillräckligt koncentrerat för att ge något säkrare omdöme.

Inga kommentarer: