måndag 21 oktober 2013

På nyttfödda arktiska apor

 Något direkt förhållande till The Arktic Monkeys har jag väl aldrig haft. Jag såg dem WOw för några år sedan och tykte att det var ett ganska okey band som man eventuellt skulle lyssna mer på. Men, ni vet hur det är, det finns alltid musik och band som känns mer angelägna. Engelsk indierock har inte varit den mest frekventa musik som hörts i min lägenhet, om man säger så.

Den senaste skivan AM har dock ändrat på det förhållandet. Lite slumpmässigt lyssnade jag på den medan jag satt och jobbade med något annat och sedan har jag gång på gång återvänt till den. Varför, jag vet inte själv, på något odda vis har den satt sig i skallen. Det är ett band som hade sina framgångar för tio år sedan men har nu återkommit med starka melodier och ett moget sound. Här är ett smakprov.

Inga kommentarer: