onsdag 25 april 2012

Bowerbirds på Henriksberg

Även denna vecka slank jag in på Henriksbergs takterass för att lyssna på musik. Temeraturen i luften är dessutom såpass hög att det går att sitta ute (en kort stund i alla fall) utan att få frostskador. Denna kväll var det bandet Bowerbirds som var kvällen huvudakt. Om dessa visste jag föga men jag hade fått tips innan och hunnit lyssna in mig en del. Förbandet Slaraffenland från Danmark var ekvilibristiska musiker men låtarna satte sig inte direkt och en diskantig ljudbild störde något. Visst, lite 70-talsaktigt exprimentellt och inte alls pjåkigt. Jag borde leta upp lite inspelad musik av dem och ge dem en chans Men det är svårt att vara förband när alla väntar på huvudbandet.

Bowerbird, som var förstärkta med trummisen och en multiinstrumentalist från Slaraffenland till en kvintett, började med sina kanske starkaste låtar som nummer två kom denna


 Efter den in lite mer stillsam men ändå storslagen låt.
Till den en vacker video med fisktema vilket jag naturligtvis uppskattar,


Det var en varm och innerlig konsert med flera höjdpunkter. Sveriges Radio var där och spelade in men när det sänds har jag inte lyckats ta reda på.

Det finns ett flertal live-videos med Bowerbird på Youtube. Den här tycks ha haft flest tittare..



Jag gillar intensivt den här typen av konserter i lagom format. Ett mindre ställe med närhet till scenen, där man är ett par meter från artisterna.

Inga kommentarer: