söndag 17 maj 2009

Jolie Holland


På något sätt hamnar man alltid i USA vare sig man vill eller inte. Då och då brukar jag sätta på en skiva(Escondida) med Jolie Holland hemma. Nu hittade jag en video på nätet från den senaste plattan. Snygga bilder men kanske en lite väl anpassad låt? Ok men lite anonym i förhållande till det bästa hon gjort enligt min mening. Fast hon har en särpräglad röst, denna kvinna, som ger liv även i mer tama kompositioner. Avgör själva. Mexico City från skivan The Living and the Dead.

Jag har haft turen att se Jolie Holland två gånger här i Göteborg och är minst sagt förtjust i henne. Favoriten är förstås Old Fashion Morphin med det fantastiska blåset i kompet. Jag har kollat på nätet och hittade till slut låten i den här hyllningen till Charlie Chaplin. Speciellt gläder jag mig över trumpetens brölande här och där.

Jo, hon var en gång med i bandet The Be Good Tanyas och spelar fiol också. På denna låt gör hon en fin version av 1600-tals låten Mad Tom of Belam. En av de första låtarna om galenskap som finns nedtecknad(1618) finns även inspelad av olika artister under namnet Bedlam Boys.

Inga kommentarer: